• +036 525 31 59
  • info@oravi.nl

Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?

Het nieuwe normaal of het nieuwe verkopen?

De maatregelen om COVID-19 de baas te zijn, hebben tot grote veranderingen in onze communicatiemogelijkheden geleid. In de wereld van verkopen gaat het dan vooral om het omgaan met de relaties die de essentiële schakel zijn in onze activiteiten. Deze contacten komen dan nu in een ander daglicht te staan.

Door beperkte fysieke contacten, meer telefonische contacten, videogesprekken en vooral
e-business, vereist het verkopen uiteraard ook een aangepaste benadering.
Staan de vaste waarden onder druk of is ‘het nieuwe verkopen’ in deze dynamische tijd nog als vanouds?

Verkopen met je hoofd of met je hart?
Of we het willen of niet: we leven nu in een tijd van crisis en recessie.
Merken we het niet in ons dagelijks leven, dan zit het wel in ons hoofd.
Veel bedrijven moeten of willen bezuinigen. Om te overleven.
Juist in deze moeilijke tijd komt het er nu op aan: Sales! Onderneem actie!

Bedrijven investeren steeds minder. Kosten worden scherp in de gaten gehouden en prospects
zijn steeds moeilijker vindbaar.
Klanten hechten steeds minder waarde aan loyaliteit.
Hoe ga je daar als sales- of accountmanager mee om?
Hoe vind je een nieuwe klant en welke extra stappen moet je nemen om deze aan je te binden? Zulke vragen staan nu centraal en het is zaak om de waarheid onder ogen te nemen. Teamwork – samenwerking — luidt het devies, want alléén red je het zeker niet in deze tijd.

Online ondernemen
Samenspel creëer je door te kijken, te luisteren, te verbinden en er samen voor te gaan. Succes krijg je niet door macht. Macht creëer je door voorsprong in kennis en informatie, maar met de nieuwe media en mogelijkheden is deze voorsprong grotendeels weggevallen. Online-platformen creëren nieuwe mogelijkheden voor succesvol online-ondernemen en ondersteunen de ‘oude en bekende’ werkwijzen.

Is delen vermenigvuldigen?
Door te delen, kun je samen overwinnen. Samen met collega’s, samen met de klant. Als salesmanager of verkoper sta je niet meer tegenover de klant, maar werk je samen aan een oplossing. In het belang van beiden.
Dat vraagt om een andere aanpak. Maar is dat dan zo nieuw?
Als je het de klant naar de zin had gemaakt en als je er maar genoeg aan verdiende, was het toch al snel goed?

Oké, je wilde wel een lange termijnrelatie en deed daar veel voor.
Wat dat betreft, is er dus weinig veranderd. In principe veranderen mensen niet echt, maar zijn het vooral de omstandigheden die steeds wijzigen.
Dat (de verandering in omstandigheden) doet wat met mensen en vooral de manier waarop ze werken en samenwerken.

Het nieuwe verkopen is een mooie kreet en uitdaging. Maar bestaat het eigenlijk wel?
Blijven vaste waarden overeind en in hoeverre moet het roer om?

Het verkoopvak is altijd al een kwestie geweest van vertrouwen geven in product, leverancier en persoon met aanpassing aan de moderne tijd.

Relatiebeheer wordt relatie-entertainment
Het concept ’relatiebeheer’ is van alledag en zij die dat al begrepen, hebben vandaag de dag toch wel behoorlijk minder moeite met de huidige omstandigheden.

Relaties moeten elkaar helpen, sinds jaar en dag, want alleen samen kun je overwinnen.

Ga en blijf je relaties entertainen… en blijf de concurrentie daarmee steeds een stap voor.
Volop kansen dus voor het zakendoen in deze moeilijke tijden.

Denk daarbij vooral aan het feit en de slogan: ‘Nummer één word je nooit alleen!’

Veel zakelijk plezier en bekijk het vooral allemaal positief.

Herman Meijer

Leave a Reply