• +036 525 31 59
  • info@oravi.nl

V-factor – The Voice of Sales

V-factor – The Voice of Sales

Nederland is op zoek naar dat kleine stukje meer dat mensen hebben om succesvol te kunnen zijn en dat hen doet slagen in hun vak. 
‘Hij is er voor in de wieg gelegd’, wordt vaak gezegd als het gaat over succesvolle mensen.
‘Het moet al in de genen zitten’, of: ‘Ze hebben er nu eenmaal talent voor’.

In de wereld van artiesten wordt gezocht naar de X-factor. “Als je deze factor niet hebt kun je het wel schudden”, zei ooit het toenmalige Idols- en X-factor jurylid Henk Jan Smits.
En daarom doen nog steeds duizenden amateurs, goedgelovigen en gelukzoekers massaal auditie om een kans te maken en te bewijzen dat juist zij die ene zijn waarnaar wordt gezocht. The Voice of Holland, Holland’s Got Talent en andere vormen van talentenjachten.

Talent in het bedrijfsleven
Hoe zit dat eigenlijk in het bedrijfsleven? Ook daar geldt eigenlijk hetzelfde patroon, hoewel er geen tv-programma’s en andere uitgebreide media-aandacht aan wordt besteed.
Iemand kiest op een gegeven moment voor een beroep of een bepaalde richting waarbij hij denkt een zeker talent te bezitten of zich geroepen voelt tot een bepaalde functie.
Zo zijn er gelukkig duizenden verschillende beroepen en functies waarin iemand uiteindelijk voor bepaalde en onbepaalde tijd zijn kansen tot succes kan uitbouwen.
Dan is iemand tevreden, gelukkig en gemotiveerd. Maar je kunt alleen maar slagen als de wil en overtuiging aanwezig is, waarbij vooral het basiselement – die zogenaamd ‘factor’ wordt genoemd – niet ontbreekt. Zo is voor ieder vak een zekere factor nodig om tot een succesvol resultaat te kunnen komen.

Selecte groep binnen sales
Hoe zit dat in sales? Moet je daar ook talent voor hebben? Moet je daarvoor ook over een zekere factor beschikken? Jazeker!
Van het grote leger aan verkopers dat in allerlei branches werkzaam is, is er slechts een selecte groep die van nature over een dergelijke factor beschikt.
Laten we het hier maar hebben over de V-factor.

Verkopen is een vak, al eeuwen lang. En ieder vak dient uitgeoefend te worden door vakmensen. Mensen die het verkoopvak, dat grotendeels bestaat uit performance en communicatievaardigheden, beheersen en open staan voor veranderingen, ontwikkelingen en leergierig zijn. Zich aanpassen aan omstandigheden en van nature mensen voor zich kunnen winnen.
Het verkoopvak is niet gebaat bij amateurs, gelukzoekers en goedgelovigen die na verloop van tijd niet de volgende ronde zullen halen en vrijwillig maar ook vaak gedwongen, moeten afhaken. Zij beschikken dan niet over de V-factor.

V-factor
Hoe herkennen we de V-factor als we die loslaten op verkopers?
Geloof, zelfvertrouwen, passie en charisma, maar vooral de kunst om op een natuurlijke menselijke wijze de ander als belangrijk persoon te zien en dienovereenkomstig te behandelen. Zonder poespas, mooie beloften, holle woorden en trucs.
De V-factor is nu eenmaal geen goochelshow.

Succes met jouw V-factor en nog vele jaren plezier en succes in het vak van de verkoop. Wellicht hebt jij dan ook de juiste ‘Voice of Sales’.

Herman Meijer

1 comment so far

Aubert van EngelenPosted on1:39 pm - nov 6, 2020

Ik heb mijn stoel weer omgedraaid 🙂

Leave a Reply