• +036 525 31 59
  • info@oravi.nl

Hoera, we gaan weer buiten spelen!

Hoera, we gaan weer buiten spelen!

We mogen er weer op uit. De gordijnen gaan weer open en medewerkers komen weer terug op het bedrijfshonk.
Fysieke contacten met onze relaties, klanten en andere contactpersonen worden weer normaal.

Maar, meer dan ooit zal nu een keuze moeten worden gemaakt in het opzetten van een gedegen klantencommunicatie programma.
Kortom, gebruik maken van een breed scala van mogelijkheden om in te spelen op het veranderingsproces dat gaande is.


Gebruik maken van een effectief communicatieprogramma is nu het motto voor de komende periode.

Richtlijnen voor een effectief programma 

  • Welke klanten komen in aanmerking voor daadwerkelijk fysiek contact?
  • Hoe vaak zal een dergelijk contact op jaarbasis dienen plaats te vinden?
  • Welke leden van de DMU’s moeten daarbij ook worden betrokken?
  • Wat zijn de alternatieven nu de tijd zo beperkt is geworden dat gemiddeld genomen een accountmanager maximaal slechts 200 tot 250 bezoeken per jaar kan afleggen?

Wellicht zijn onderstaande tips ook in jouw organisatie mogelijk.

  • Maak klantenteams om veelvuldig op diverse niveaus met de klanten te kunnen communiceren.
  • Organiseer workshops en demonstraties in klein teamverband.
  • Selectieve mailingen naar specifieke doelgroepen.
  • Telefonische acquisitie en opvolging van toegezonden mailingen en informatie.
  • E-mailberichten inzake speciale aanbiedingen.
  • Bezoeken van en het deelnemen aan branchegerichte beurzen en congressen.
  • Het organiseren van een eigen congres, seminar of workshop.
  • Sponsoring met daarbij behorende klantenevenementen.
  • Een periodieke nieuwsbrief.
  • Persoonlijk gerichte mailingbrieven aan geselecteerde contactpersonen.
  • Het geven van productgerichte trainingen aan medewerkers bij de klanten.
  • Maak optimaal gebruik van de LinkedIn bedrijfspagina en de persoonlijke posts.
  • Stuur relaties van tijd tot tijd een persoonlijk gerichte PDF.

En tot slot:

  • Directie- en managementleden ook verantwoordelijk maken voor regelmatig salesgericht klantcontact.

Herman Meijer

Leave a Reply