• +036 525 31 59
  • info@oravi.nl

IMPACT van de EERSTE indruk!

IMPACT van de EERSTE indruk!

Om over na te denken

Dat de eerste indruk heel belangrijk is, is inmiddels een ‘waarheid als een koe’.
Lees verder om in te zien hoe belangrijk die eerste indruk werkelijk is.

Iedereen die bij een organisatie (maar ook bij een nieuwe vriend, winkel of restaurant) op bezoek gaat, ervaart het effect van de eerste indruk.
Als ikzelf een afspraak heb met een nieuwe relatie waar ik voor het eerst kom, zorg ik er altijd voor dat ik mij ten minste 7 minuten voor de afgesproken tijd bij de receptie meld.

Zo heb ik een moment om tot rust te komen van de rit, om mij voor te bereiden op de ontmoeting én om mijn eerste indrukken op een rijtje te zetten.
Er gebeuren dan allerlei zaken die van belang zijn voor mijn eerste indruk.

Hoe neemt de receptionist(e) de telefoon op?
Hoe begroet hij/zij andere bezoekers?
Wat doen de medewerkers die uit allerlei deuren of uit de lift komen?
Zeggen ze mij gedag en knikken ze vriendelijk?
Of negeren zij de wachtende bezoeker volledig?

Uit zulke waarnemingen trek ik diverse conclusies, zoals de mate van belangstelling en of er een klantgerichte sfeer heerst.

Al te vaak gebeurt er veel meer dan je verwacht. Dat overkwam mij eens toen ik een afspraak had met een directeur van een installatiebedrijf; in de receptieruimte genoot ik van een kopje koffie.
Een collega van de receptioniste kwam achter haar balie staan om wat papieren te kopiëren. Zij was duidelijk ontevreden over diverse zaken binnen het bedrijf en ik hoorde over een bepaalde manager nogal zwaar negatieve opmerkingen aangaande diens werkwijze, stijl en het niet nakomen van afspraken.
“Oh, is het weer zover met hem?” vroeg de receptioniste, die daarmee de opening gaf voor het nog meer spuien van frustraties door haar collega.
Ik kreeg in die korte tijd verschrikkelijk veel negatieve informatie over deze voor mij onbekende persoon.
In ieder geval geen positieve eerste indruk van het geheel.

Na ontvangst en kennismaking, begon het wederzijdse oriënterend gesprek met de directeur. Na verloop van tijd vond deze het wel nuttig dat ook zijn salesmanager bij ons gesprek zou komen en aldus geschiedde.
En… deze man heeft tot op de dag van vandaag nooit geweten hoeveel informatie – terecht of onterecht – ik over hem vooraf heb verkregen!

Pas dus op!
Het mag nooit en te nimmer gebeuren dat bezoekers aan een bedrijf met dit soort gesprekken worden geconfronteerd.

Herman Meijer