Contacten leggen met wildvreemde mensen bij feitelijk voor ons onbekende bedrijven of organisaties is één van de moeilijkste aspecten van het verkoopvak. Toch is het een ‘must’ om dat wel te doen. Om te overleven en voor de continuïteit. Want… de concurrent doet dat ook.
Van verkopers wordt nu meer dan ooit creatieve actie verwacht en dat is niet altijd even makkelijk. De getrainde verkoper die met zelfvertrouwen en enthousiasme rondstapt en met rechte rug de situatie onder ogen ziet, heeft zijn zaakjes doorgaans wel onder controle. Voor iedereen die moeite heeft met het ‘prospecteren’ is dit artikel een welkome bijdrage met tips en adviezen, die zich al sinds mensenheugenis hebben bewezen.
Vallen, opstaan en weer doorgaan
Prospecteren is een kwestie van volhouden en een positieve benadering.
Vooral houding en gedrag bepalen of een verkoper slaagt in het prospecteren. Daardoor zal hij zich kunnen onderscheiden van andere collega’s in de markt. Veel verkopers voelen zich niet prettig bij het contacten van nieuwe relaties.
Discipline in de volgende aspecten zijn daarvoor de eerste vereisten voor de succesvolle verkoper.
* Gun jezelf de tijd om een en ander systematisch te doen.
* Neem hoe dan ook genoegen met een relatief laag scoringspercentage.
* Dwing jezelf om iedere dag met prospecteren bezig te zijn.
* Wees vooral niet bang voor het ‘nee’ van een prospect. Dat is normaal.
Onbekend maakt onbemind
Veel verkopers voelen zich niet prettig bij het contacten van nieuwe relaties.
Onbekend maakt onbemind en bovendien is men in de regel van nature bang om afgewezen te worden. Maar afwijzen tijdens het prospecteren is een normale zaak in het verkoopproces.
Veel verkopers draaien helaas te veel ‘rondjes’ in het circuit van bekende relaties en daarmee graven zij uiteindelijk hun eigen graf voor de toekomst.
Dat kan desastreuze gevolgen hebben met betrekking tot de omzetcijfers.
Verkopen is een vak en dat vak begint pas als men ‘nee’ te horen krijgt.
Dát is pas een overduidelijke verkoopkans. Vergeet niet dat iedere kampioen altijd eerst de smaak van nederlagen heeft moeten ervaren om als winnaar uit de bus te komen.
Stalken
Als eenmaal een contact heeft plaatsgevonden, mag je die nooit meer loslaten. Immers, als iemand ‘nee’ zegt is dat heel wat anders als het woord ‘nooit’!
Met andere woorden: een ‘nee’ van nu kan een ‘ja’ in de toekomst betekenen.
En ook dan heb je omzet nodig, toch?
Laat dus nooit meer los en door social media zijn er zoveel mogelijkheden om met de prospects in contact te blijven. Benut die kansen dus volop!
Prospecteren is een kans op toekomstig succes.
Legaal ‘stalken’ dus en daar moet je vandaag al aan werken!