Door de gewijzigde omstandigheden in de loop der jaren, de komst van internet, social media en andere digitale mogelijkheden + alles wat wellicht nog gaat komen in de toekomst.
Menigeen was destijds al van mening dat de fysieke verkoopcontacten tot het verleden zouden behoren. Sommigen hadden het zelfs over een ‘uitstervend ras’. DE VERKOPER!
Maar een ‘uitstervend ras’ is gelukkig niet aan de orde. Zeker sinds de jaren ‘60 zijn er ieder decennium ontwikkelingen en wijzigingen binnen het commerciële proces.
Ook in die tijd riep men al dat de ‘verkoper’ een uitstervend beroep was. Dat heette toen ‘De dood van een handelsreiziger’. En zie … niets is minder waar.
We zijn inmiddels ruim 60 jaar verder en iedere dag is een groot leger aan ‘verkopers’ in de weer binnen alle branches in binnen- en buitenland.
Verkoopbinnendienst, buitendienst, accountmanagers, salesengineers, en alle andere namen en functietitels die aan deze belangrijke mensen worden gegeven.
Mensenwerk
Commerciële activiteiten zullen altijd door mensen worden verricht en het zijn ook mensen van vlees en bloed die uiteindelijk de beslissingen nemen. Want bedrijven kunnen nu eenmaal niet met elkaar praten. Het zijn altijd mensen die dan doen.
Het verkoop vak bestaat al sinds het Stenen Tijdperk en zal ook nooit en te nimmer verdwijnen.
Maar, de stijl, werkwijze, mogelijkheden en ontwikkelingen veranderen iedere keer. En daar moet op worden geanticipeerd. Dat vereist dus kennis, vaardigheden, aanpassing en vakmanschap.
Alle veranderingen en nieuwe mogelijkheden komen meestal nooit in plaats van … maar altijd als extra mogelijkheid en stimulans bij en bovenop bestaande processen.
Verkopen 24/7
Heb je een andere visie op de inhoud van dit artikel? Dan is dat ook een mening en overtuiging die je naar voren brengt.
Dat is prima … maar realiseer je ook dat dit eveneens een ‘verkoopactie’ is.
Als je anderen wilt overtuigen of wijzen op een andere mening of betere mogelijkheden, heet dat ook gewoon ‘verkopen’. Het verkopen van een idee of visie.
En succesvol verkopen vereist nu eenmaal technieken (vaardigheden) in strategie, communicatie en vooral het omgaan met mensen. Want mensen bepalen nog steeds – en ook in de toekomst – wat er gebeurt!
Marketing, sales (direct of indirect), gebruik maken van social media in alle facetten, zijn belangrijk, maar ook gewoon simpelweg weer een onderdeel, aanvulling en mogelijkheid binnen het totale commerciële proces.
Niets meer en niets minder.
Het is nog nooit anders geweest en het zal ook nooit veranderen.
Mensen bepalen en beslissen.
‘Doet ie het of doet ie het niet?’