• +036 525 31 59
  • info@oravi.nl

Artikelen

Klachten, irritaties en de rode kaart

De meeste klanten klagen niet maar stappen direct over naar een andere leverancier. Anders gezegd: de klagende klant wacht niet maar zapt door. Hoe kunt je de klager vasthouden? Iedere organisatie – ongeacht in welke sector of branche – heeft er mee te maken: k

JOUW KLANT ALS INTERMEDIAIR

Een eenvoudige en tevens de goedkoopste manier van prospecteren is het gebruikmaken van de kennis en de relaties van de bestaande klant. Klanten zijn tevreden over de producten en service, anders waren zij geen klant.Benut deze situatie. Vraag ze verwijzingen en introducties

OFFERTES – vaak het vijfde wiel aan de wagen

Er gaat vaak heel wat mis in het offertecircuit. Vooral bij de voorbereiding, de behandeling, maar zeer zeker bij de opvolging. Verkopers missen daardoor veel kansen, waardoor het scoringspercentage dramatisch laag is.   Een offerte kost veel geld en tijd.  Het is daar

ZORG DAT JE NIET SCHAAKMAT KOMT TE STAAN

Prijsonderhandeling is vaak een schaakspel.De presentatie van de prijs van een product of dienst vormt vaak het grootste dilemma bij de afronding van een verkoopgesprek. Hoe breng je zo’n gesprek tot een goed einde? Hoe voorkom je dat je schaakmat komt te staan? Het klink

De klant is een VIP en de accountmanager is verantwoordelijk

‘De klant is koning’ werd vroeger geroepen. Velen denken nog steeds dat het hier om draait, maar de klant van nu is beslist geen koning meer. De klant moet zich wel koning ‘voelen’ bij het contact met de leverancier.Dat is het feitelijke verschil met het verled

ECHTE KLANTGERICHTHEID IS VAAK VER TE ZOEKEN

Uit diverse onderzoeken die van tijd tot tijd plaatsvinden binnen het Nederlands bedrijfsleven is steeds gebleken dat iedereen wel de mond vol heeft over ‘klantgerichtheid’, maar dat dit in de praktijk vaak totaal niet merkbaar is. Meerwaarde voor klanten Er wordt nauwel

Code rood, geel of groen?

Op welke kleur staat het licht na een eerste bezoek van een accountmanager? Goede verkopers zijn binnen enkele minuten door iedere gesprekspartner te herkennen. Hun uitstraling, performance en de wijze waarop zij spreken over hun product, hun bedrijf, maar vooral de aandacht

Humor – Hilarisch

Anekdote om nooit te vergeten! Er zijn bedrijven die gebruik maken van een keuzemenu. Hoewel niet echt persoonlijk klantgericht, helpt het vaak om redelijk snel de juiste contactpersonen te spreken. Maar deze firma heeft totaal geen kaas gegeten van klantgericht zakendoen en

LEGAAL STALKEN

Contacten leggen met wildvreemde mensen bij feitelijk voor ons onbekende bedrijven of organisaties is één van de moeilijkste aspecten van het verkoopvak. Toch is het een ‘must’ om dat wel te doen. Om te overleven en voor de continuïteit. Want… de concurrent doet dat

Gefeliciteerd! Maar hoe verdeel je de taart?

In een verkoopsituatie tot een goede overeenkomst te komen is een feest… en bij een feest hoort natuurlijk een taart. Maar wie krijgt het grootste stuk? Dát is de cruciale vraag binnen het commerciële proces en de onderhandelingen. “Het is te duur” en “als we zaken