Prijsonderhandeling is vaak een schaakspel.De presentatie van de prijs van een product of dienst vormt vaak het grootste dilemma bij de afronding van een verkoopgesprek. Hoe breng je zo’n gesprek tot een goed einde? Hoe voorkom je dat je schaakmat komt te staan? Het klink
‘De klant is koning’ werd vroeger geroepen. Velen denken nog steeds dat het hier om draait, maar de klant van nu is beslist geen koning meer. De klant moet zich wel koning ‘voelen’ bij het contact met de leverancier.Dat is het feitelijke verschil met het verled
Uit diverse onderzoeken die van tijd tot tijd plaatsvinden binnen het Nederlands bedrijfsleven is steeds gebleken dat iedereen wel de mond vol heeft over ‘klantgerichtheid’, maar dat dit in de praktijk vaak totaal niet merkbaar is. Meerwaarde voor klanten Er wordt nauwel
Op welke kleur staat het licht na een eerste bezoek van een accountmanager? Goede verkopers zijn binnen enkele minuten door iedere gesprekspartner te herkennen. Hun uitstraling, performance en de wijze waarop zij spreken over hun product, hun bedrijf, maar vooral de aandacht
Anekdote om nooit te vergeten! Er zijn bedrijven die gebruik maken van een keuzemenu. Hoewel niet echt persoonlijk klantgericht, helpt het vaak om redelijk snel de juiste contactpersonen te spreken. Maar deze firma heeft totaal geen kaas gegeten van klantgericht zakendoen en
Contacten leggen met wildvreemde mensen bij feitelijk voor ons onbekende bedrijven of organisaties is één van de moeilijkste aspecten van het verkoopvak. Toch is het een ‘must’ om dat wel te doen. Om te overleven en voor de continuïteit. Want… de concurrent doet dat
In een verkoopsituatie tot een goede overeenkomst te komen is een feest… en bij een feest hoort natuurlijk een taart. Maar wie krijgt het grootste stuk? Dát is de cruciale vraag binnen het commerciële proces en de onderhandelingen. “Het is te duur” en “als we zaken
Ooit startte je enthousiast met een eerste order bij de nieuwe klant. Vervolgens werd tevreden de samenwerking voortgezet, wat voor een redelijk langdurige periode omzet genereerde. Maar dan na geruime tijd valt de omzet terug. De omzet daalt tot de nullijn, waarna je het co
MAAK DUS VEEL LAWAAI Het kalkoenfestijn en de vuurpijlen liggen weer achter ons en we zijn begonnen aan een nieuw en spannend jaar. Is het echt waar dat wij uit het dal omhoog zijn gekropen? Gaan we echt betere tijden tegemoet? Of blijven we toch nog een beetje voorzichtig
Als het woord klant valt dan denken de meeste mensen direct aan de zakelijke relaties van een bedrijf. Maar de wereld van klantgerichtheid kent echter twee soorten klanten: interne en externe klanten. Cruciale rolIedere medewerker is in feite een interne klant. Samen met col